Till innehåll

Hämtning av hushållsavfall är i dagsläget obligatoriskt för alla permanentboenden. Det är möjligt att söka dispens för detta hos Samhällsbyggnadsnämnden. Det finns också möjlighet att dela sopkärl med en granne.

Befrielse från att lämna hushållsavfall till kommunen

Om det finns särskilda skäl kan Samhällsbyggnadsnämnden medge dispens från skyldigheten att lämna hushållsavfall till kommunen, det vill säga brännbart restavfall och komposterbart avfall.

För att kunna få dispens måste du visa att det brännbara kärlavfallet tas om hand på ett sätt som är godtagbart med tanke på människors hälsa och miljön. Till exempel ska avfall sorteras och återvinnas, eventuellt matavfall ska komposteras på ett säkert sätt, och komposten ska vara anmäld till Samhällsbyggnadsnämnden. Enligt miljöbalken ska det brännbara restavfallet hanteras inom den egna fastigheten. 

Det är inte tillåtet att bränna sitt eget avfall. Att själv köra sitt brännbara restavfall som är kvar efter sortering, till Svartlidens avfallsanläggning eller annan plats/fastighet, är inte ett godtagbart alternativ till att ha sopkärl och utgör inte ett särskilt skäl för dispens

Innan du söker, kom ihåg att:

  • Att lägga avfall i ett annat sopkärl är inte grund för dispens. Om man avser att lägga avfallet i ett sopkärl på en annan fastighet kan det godtas under vissa förhållanden. Det går inte att dela sopkärl med en fastighet i en annan kommun. 
  • Befrielse från kärl söks hos Samhällsbyggnadsnämnden. Beviljad befrielse gäller i högst 5 år från beslut. Befrielsen är personlig och upphör om fastigheten byter ägare, eller om förutsättningarna förändras i övrigt.
  • Grundavgiften, som bland annat täcker ÅVC-anläggningar, deponi, farligt avfall och miljöstationer,  går det inte att få dispens från.

Kompostering på den egna fastigheten

Trädgårdskompost som består av grenar, gräsklipp och liknande kan du slänga i en öppen trädgårdskompost, och den kräver inte heller en anmälan till Samhällsbyggnadsnämnden. Matrester ska du däremot kompostera i en sluten behållare för att undvika råttor och andra skadedjur och komposteringen får inte medföra olägenheter för människors hälsa eller miljön. Anmälan görs hos Samhällsbyggnadsnämnden, och beslutet gäller tills vidare, eller till dess att fastigheten byter ägare eller att förutsättningarna i övrigt förändras.

Övriga krav för en kompost är följande:

  • Om komposteringen sker utomhus ska komposten även vara isolerad och ha en volym på minst 50 liter per person och år.
  • Fastigheten ska ge utrymme för användning av kompostmaterialet.
  • Placeras kompostbehållaren närmare fastighetsgräns än 4,5 meter, krävs ett medgivande från grannen.

Att dela kärl för avfall

Totalt sett kan maximalt tre hushåll beviljas att dela ett och samma kärl, och samtliga hushåll ska samtycka till att kärlet delas. 

Förutsättningen för att kunna dela kärl är att fastighetsägarna som delar kärl är gränsgrannar, eller grannar med mellanliggande väg. En av fastighetsägarna utses till att vara fakturamottagare för hämtningsavgiften samt är huvudansvarig för kärlet. Hushåll med gemensamt kärl betalar en grundavgift per hushåll.

Beslutet gäller fram tills delningen sägs upp, eller att det sker ägarbyte på någon av fastigheterna.

Ansökan för att dela behållare för avfall görs hos renhållaren.

Ovanstående ansökningar kan skickas in via våra e-tjänster

Senast uppdaterad den 6 maj 2024